Motocenter enduro 22.2.2014
Kenen vuoro ajaa. Er*ki on ottanut oluen… Jotenkin näin alkoi kisamatka kohti Riihimäkeä 22.2 ajettavaan Motocenter enduroon. Mutta ennen kuin pääsimme matkaan, niin Matti huomasi, että siirtokilpi jäi hakematta. Onneksi Pajarisen Mikko tiesi mistä kilvet vielä saa kellon lyödessä 17:30 perjantaina. Matka kohti kilpailua meni perinteisesti eli ajettiin enduro ja tällä kertaa päitsi ainakin kahteen kertaan J.
Riihimäellä hyvin nukutun yön jälkeen pääsimme itse kilpailupaikalle. Kelit olivat hieman toisen näköiset mitä ne olivat viime vuonna, mutta mikä tärkeintä kisat järjestettiin ja näin ollen päästiin ns. vetämään. Meidän ”tiimissä” Oikarin Matti ajoi B3-luokassa ja minä ensikertaa V40-luokassa. Tulospaineita en ollut asettanut erittäin vähäisen ajoharjoittelun vuoksi, mutta viimeinen ei saa olla ja maaliin tulee päästä. Matilla tavoite oli saada nousupiste ja ajaa puhdas ajo. Tietysti nousupisteen saaminen tarkoittaa sijoittumista tulosliuskan yläpäähän.
Starttasimme kisaan koleassa ja vesisateissa säässä, joka pysyi samankaltaisena koko päivän. No, pelit soimaan ja asfaltti siirtymiä pitkin kohti ensimmäistä ek:ta. Alku ajettiin nopeahkoa jäistä kivikko/hiekkaspooria, jonka jälkeen oli pelto pyöritykset. Pelto osuuden kaikki mutkat olivat syöpyneet spoorille, mikä ei haitannut ensimmäisellä kierroksella kolmesta, mutta viimeisellä kierroksella vettä ja syvää, röykkyistä, reikäistä spooria oli sen verran, että piti hieman varoa paljonko pyörää uskaltaa kallistaa, etteivät ketjut lähde pois paikoiltaan.
Kisan toinen ja pisin ek sijaitsi Karhin motocross-radan ympäristössä. Pätkä tarjosi lähes kaikkea, hiekkapolkua, hakkuu aukeaa, mäkiä, motocross-rataa ja perinteistä puun kiertoa ja jopa talvispooria. Itselläni ei ollut ylimääräistä ohjelmaa kyseisellä ek:lla, mutta huomasin kyllä muutamia lumienkeleitä reitin varrella.
Kisan kolmas ek sijaitsi Riihimäen ABC:n vieressä, joka oli tyypiltään hieman samanlainen kuin ykköspätkä, tarjoten jäistä kesantopeltoa ja metsäpyöritystä.
Koska pyörä ei tuntunut parhaalta mahdolliselta ja huoltoaikaa oli reilusti, niin teimme ensimmäisessä huollossa pari pientä muutosta. Tanko irti ja kiinnikkeet eri kohtaan, sekä kiristimme takaiskarinjousta hieman. Minä annoin ohjeet ja Erkki ruuvasi, näin ollen huoltomieskin sai tehdä jotain mukavaa. Kisassa ajettiin siis yhdeksän ek:ta ja ek aikaa tuli kaikille lähes 2 tuntia.
Päivän saalis oli, Matti B3-luokan kakkonen + yksi nousupiste. Allekirjoittanut oli tyytyväinen ajoon vaikka podium paikka jäi erittäin kauas. Mutta tästä on hyvä jatkaa seuraaviin koitoksiin.

Terveisin nro 370